Fietstocht Wenen - Budapest

Hieronder indrukken van onze reis van Wenen naar Budapest.

Zaterdag 30 juli

Amsterdam -> Wenen

Cecilia maakte de foto; Marcel en zijn tweeling David en Lilian nu 19 jaar.

De treinreis ging goed en niet: alles reed op tijd; reservering fiets klopte niet: "zet ze daar maar ergens neer"; 50% toiletten op slot en geen water uit de kranen.

Zondag 31 juli

Wenen -> Bratislava

Toch sliepen we meestijds en al om 9.30 bij Arcola voor de deur. Zij had een "celebrate life" brunch/ dinner gemaakt uit de Southern streeken van USA, met vooraf oostenrijkse sekt. De maaltijd bestond uit gesneden fruit, gevulde tomaten, mais, maiskoek, griesmeel, okra en in bladerdeeg gestoomde "catfisch". Verrukkelijk. Alles opgediend met het mooiste servicegoed, kristallen glazen, mooi zilveren bestek. Wat een lieve schat die excentrieke Arcola. Ze was er al dagen mee bezig geweest en deze ochtend al om 6 uuropgestaan.

Volgegeten en gedronken fietsten we toen de 80 km naar Bratislawa via het centrum van Wenen over de Donauradweg.

Onderweg bezochten we Schloß Eckhartsau

en het stadje Hainburg.

Gelukkig bleef het droog, het zag er niet steeds zo uit. Bij aankomst zagen we de burcht al van ver, soms door de enige zonnestraal verlicht.

Overnachting in Hotel Mercure Bratislava

Maandag 1 augustus

Bratislava -> Dunakiliti

Helaas vandaag veel regen in Bratislava. Toch naar boven geklommen naar de beroemde Burcht, nu geheel witgeschilderd. Ondanks regen wel de binnenstad bekeken en in de Martinsdom (kroningskerk) geweest.

Intussen fietsten we over de Donaudijk naar Dunakiliti.
Overnachting in Diamant Hotel Dunakiliti naar een wellness resort waar veel kapot is en de beloofde compensatie niet plaats vond door overboeking (massage, sauna, bowling).

De zon gaat na deze regendag wolkenloos ten onder en straks eten we hongaars volksvoedsel bij Sari Czardas en drinken hongaarse wijn.

Dinsdag 2 augustus

Naar Gyor.

Dunakiliti -> Gyor

Overnachting in Amstel Hotel

Woensdag 3 augustus

Gyor -> Komarno

We waren in Komarno erg gecharmeerd van het Europaplein.

Overnachting in Livotel Komarno

Donderdag 4 augustus

Komarno -> Esztergom

We zitten nu in een bushokje te schuilen, al in de buurt van Esztergom. Eindelijk zijn de stroopwafels aan de beurt, naast ons een heerlijke mirabellenstruik, we lezen boeken, schaken en mailen wat. Gisteren heftige zon en heel warm, hetgeen de rest van de week ook beloofd was. Maar nee dus. We fietsen veel over de Donaudijk maar meestal zie je de rivier niet omdat en nog een " Aue"- landschap tussen ligt. Ik fiets natuurlijk het langzaamst maar D L en M houden gelulkig wel rekening met mij. We zien onderweg hoe veel moeite het kost om na WO II en daarna het communistisch regiem, iets nieuws op te bouwen. Degenen die begrijpen dat de staat nauwelijks nog voor hen zorgt, de handen uit de mouwen steken en zo slim zijn de weg naar het "europageld" te vinden, maken er iets mooi van. De anderen wachten. De gereserveerde hotels zijn goed en het eten en gezeldschap ook.

Vrijdag 5 augustus

Esztergom

We hadden hier 1 dag tropisch warm en gisteren weer veel regen, toen fietsten we door een landschap vergelijkbaar met de flevopolder er mooi Twente. We bleven voor een groot gedeelte in een ruim bushokje lezen, schaken enz terwijl we ons te goed deden aan de overheerlijke mirabellen die grijpklaar overhingen. Later nog weer wachten en eten bij een szcardas; uiteindelijk kwamen we de 55 km grotendeels droog over naar Esztergom. De route ging over de slowaakse kant, pal langs de Donau met zijn prachtige beboste oevers en de vele (natte) strandjes. We worden zeeeer hartelijk ontvangen door de fam van Zsofia. Eten drinken slapen als koningen; het kan niet op.

Wat een droevenis in het eens zo mooie Esztergom. Een prachtige Basilica die al van verre de weg wijst naar deze aartsbisschoppelijke stad. Een geweldige verzameling christelijke kunstwerken, verzameld door machtige kardinalen, zijn te zien in het museum, van schitterende houten Mariabeelden uit de late middeleeuwen, via verassend prachtige madonna's van bijv. Botticceli tot weer byzantantijns aandoende streng gestyleerde moderne glas in lood ramen. Maar dan de straatjes en vorstelijke pleinen; alles geheel verwaarloosd en vele oude huisjes staan op instorten zelfs, maar ook, juist, op de aller mooiste en prominentste plekken in deze aftandse stad.

Zaterdag 6 augustus

Visegrad

We bezochten samen met Judith Visegrad.

Zondag 7 augustus

Esztergom -> Szentendre

Bijna op het einde van een prachtige fietstocht; wel het mooiste stuk: de Donau-knie zoals het rond Visegrad genoemd wordt. De rivier slingert zicht hier door de uitgesleten bergdalen. Op de bergruggen de burchten, gebouwd door de eens machige Istvan-en, Mathias-sen, Karoly-s, Bela -s en Arpat-s. Het stadje en de burchten hadden we al bekeken samen met Judith Pastoi tijdens een autotochtje Op de noordelijke kant van de Donau gefietst, zagen we nu regelmatige uit op de brede stroom. We namen ook verschillende keren een pont over de Donau.

Overnachting in het kunstenaars stadje Szentendre: Waterfront

Maandag 8 augustus

Szentendre -> Budapest

In Szentendre, bij de Waterfront, hebben we 2 kano's kunnen huren en daarmee stroomafwaarts c a 15 km gevaren vanaf Visegrad door de "Donauknie".

Het was echt lang geleden dat ik in Budapest was.

Het was echt lang geleden dat ik in Budapest was. Ik had kennelijk toen veel interesse in hongaars eten, de wijn en de muziek, zodat ik alleen maar de binnenkant herinner van vorstelijke concert, hotel en restaurant zalen.Tenslotte kwam ik er om te concerteren. Ook nu heb ik wederom lekker gegeten, met Marcel, David en Lilian, in een prachtig hongaars restaurant Fekete Holló Ëtterem met prima gespeelde gipsy muziek.

Dinsdag 9 augustus

Budapest

Deze 4 dagen hebben we echter veel tijd voor deze monumentale stad die nog steeds naar K und K ruikt. Op de Budahill hebben we een prachtig Hapimag 3 kamer apartement.

We beginnen 's ochtends met de roondleiding van Discovery tours.

De Rondleiding begint op de Heldenplatz.

Daarna liepen we door het park naar het Vajdahunyad Castle complex gebouwd voor de World EXPO in 1896 om de typische Hungarian architectuur te tonen.

De Opera,

En vervolgens de Basilica.

We lopen via de brug vervolgens om hoog naar de Buda-berg.

Na afloop nodigden wij Mariet en Arie v d Heuvel uit voor een lunch in Hapimag. We maakten kennis met de Estlandse Devi Berg en haar zoon. We worden "uitgenodigd" naar Pärnu (Estland) te komen. vise versa nodigden wij haar naar Nederland uit.

Op eigen gelegenheid bezochten we 's middag de grote Synagoge (Ludwig Foerster) bekeken en de joodse wijk .

's Avonds keken we nog gingen we nog naar het Hongaars Folklorisitisch Danstheater en liepen we weer terug naar de Hapimag op de Buda-berg.

Woensdag 10 augustus

We begonnen onze dag in de Matthias kerk. De meest Hongaarse Jugendstil decoraties zijn van Frigyes Schulek.

Vervolgens gingen we naar de Basilica St. Stephen.

Vanmiddag waren we ook in het Mementopark waar nog net niet tot schroot verworden communistische beelden bij elkaar zijn gebracht.

Daarna heerlijk gebaad in het beroemde Gellertbad.

In het gezellig joodse wijkje hebben David en Lilian, mij en Marcel getrakteerd in het 'Spinoza restaurant': Spinozahaz met allemaal oude hollandse posters aan de muur. Een aanrader.

Donderdag 11 augustus

Budapest

Lilian en David gaan naar het Sziget festival. Ze zijn van plan de nacht over te slaan en terug te komen als wij naar de trein moeten....

Marcel en ik gingen bij een beeldentuin naar binnen bij Koller Gallery. (Wiki) Tenslotte heb ik een kunstwerk gekocht van Kovacs,Tamas Vilmos bij Koller Galeria (Enkelkindern Daniël,Iris ind Noëmi Köster). Ook hadden ze hier verschillende sculpturen van Varga Imre (ook de maker van Bela Kun, 1e Communistische leider circa 1919 nu in Mementopark), en van de herdenkingsboom bij grote Synagoge.

We bezochten het Royal Palace ( national Gallery).

We waren de tijd vergeten en moesten rennen naar de opera om daar nog een rondleiding in mee te maken.

We willen we de nieuwe concertzaal gaan bekijken; maar ja, er in spelen is natuurlijk heel wat anders dan van buiten er om heen lopen. Palace of arts(Bartokzaal)

Vrijdag 12 augustus

Budapest -> Praag -> Amsterdam

Vrijdag vertrokken we 's morgens heel vroeg uit Budapest met de trein en hadden daarna circa halve dag in Praag.

Marcel trakteerde op een heerlijke maaltijd in Praag bij Kavarna, hoek straat Rijna/ Narodni

Zaterdag 13 augustus

Thuiskomst

's Ochtends zijn we terug gekomen met de City-night-line. Deze reed van Praag over Dresden, Berlijn, Hanover, Bieldfeld, Düsseldorf, Venlo, Eindhoven, Utrecht, Amsterdam. Een raar traject maar we hebben allemaal heerlijk geslapen.